kolmapäev, 1. juuli 2009

panus laulupeo õnnestumisse

Tulin just õmblemast. Tikkisin tanu valmis ja õmblesin kokku ja siis ühe soojaga tegin põlle kah. Kuidas siis tanuga naine põlleta saab.

Kõik teavad, miline on Karja tanu? selline pärja moodi, aga pole üldse mitte pärg vaid üks tagurpidi kopsik peas. Välja näeb kusjuures imearmas, aga vaat mina aru ei saa, mispärast see vanarahvas seesuguse välja mõtles. No eks kui ma saan nüüd vast kunagi oma oranži kaanega Rahvariiete ajaloo raamatu kah, siis äkki saan teada.

Õpetuse võtsin ühest teisest targast raamatust, seal lõiked sees ja puha, aga mustrit pidin pildi jägi tikkima. Küllap ta nüüd väheke standardist erineb ka. Lõige aga - oh sa püha müristus. Küll ma vaatasin teda ühtepidi ja teistpidi ja aru ei saanud, kuidas sellest peaks tanu saama. Ega kirjalik juhend ka parem polnud, et oleks abiks või midagai. Pane punkt aaa kokku punktiga bb vms. Mul aga lõikel ristküliku asemel L-täht. Loll olin loomulikult ikka ma ise, sest ei taibanud, et lõige on antud keskjooneni ja lagipea õmblus koosneb kahest õmblusest. Päris loll ikka pole, sest lõpuks jõudis ikka kohale ka ja kokku tema sai. Aga väike tuli, ilmselgelt on vana aja pead olnud oluliselt väiksemad. Ja vahetükki ei osanud siis kuskile toppida. Üle jäi seekord, ilma igasuguse tükita oli kuidagi etem. Krookisin kuklapealse kokku ja arvasin, et on tanu moodi küll. Pitsiks leidsin oma ilmatumatest vanade pitside varudest riba ilmatuma vana niplispitsi. Päris ehtne niplis tundus olevat, küllap on kellelgi sada aastat tagasi olnud usinad näpud. Mu meelest kaunistas see ühte vana ja viledat aga väga armsat voodipesukomplekti. See tegelikult oli väga armas pits ja tundus, et leidis oma õige koha. Ega ma mingit muuseumioriginaali ju teha tahtnudki ja vaevalt et neidki ju saab ainuõigeteks variantideks pidada, nii see ikka päris ei käi.

Põllega läks sedapuhku lihtsamalt. ette on nähtud valgest linasest põll, allservas 4 cm pilutikandit ja puuvillariidest sats. Linase leidsin Kangast ja  Nööbist, aga kahju, et ma esimesel korral kohe Järve keskusest toda pehmemeat ei ostnud, Kadakas oli selline jäik tärgeldaud variant. Kuid linane seegi ja küllap pesu temast mehe teeb. Sirgeid õmblusi ma oskan teha küll, krookida ja palistada samuti ja põllepaelad said ka paraja pikkusega. Proove pole ka vaja teha ega puusakumerust õgvendada. Pilu jääb vist tegemata, ja järgmiseks korraks, või kes teab, äkki tabab mind homme õhtul samasugune loomepalang ja mõni lihtsam ja kergem vorm võib ju algust saada. 

Sellega sedapuhku piirdub ka mu panus üldrahvalikku ilusate inimeste kokkutulekusse. laulukooris ei laula, tantsurühmas ei tantsi. Järgmine kord lähen vabatahtlikuks. Ja täna poes jätsin viimased jäätised ka tantsulastele. neid oli seal palju.

4 kommentaari:

Cairbre ütles ...

Mul pole ei põlle ega tanu... Rahvariided on emalt laenus, tal ainult seelik, vöö ja käised. Ja kingi-kotti mul pole ka! Niiet mina olengi see loll kes tuleb rahvariietega aga osa komplektist on modernsed esemed.

Aga teisest poolt vaadates nt Baieris nägin palju rahvariietega inimesi ja neil olid riided üsna moderniseeritud, ja seal kantakse rahvariideid ikka päris palju. Kuigi põlle puudumisest on mul ikka hirmus kahju. Peab hakkama oma komplekti koostama!

Egater ütles ...

Nüüd ajasid hamba verele ja hirmsasti tahaks pilti näha :)
Aga selle audentsusega...lugesin eile kuskilt mingi artikli alt kommentaari ja tegelikult olen suures osas sellega nõus. Kõlas see umbes nii, et kui vanasti ühe kihelkonna inimesed täpselt sarnased välja ei näinud, siis pandi need erinejad seina äärde ja lasti maha :)
Reigi kihelkonna seelikust teatakse tänu Ukule üht üsnakindlat rohelist küüdukangast, aga kui vaadata meie triiburaamatut (Hiiumaa muuseumi väljaanne), sisi on seal olnud ka ploomikrava põhivärviga jms. Niiet kui Sinu käekiri on sees, siis on see kindlasti mitte eksimine :)
Aga pilti tahaks ikka ;)

Terje ütles ...

Seina äärde jah:) aga nn vabriku ja masstöö on inimeste meeled ära rikkunud ka rahvariiete osas, tegelikult.
Ma ei teinud endale, aga eks varsti , hiljemalt laupäeval peab pilti ikka saama ka.

Krentu ütles ...

Tahaks jah väga näha! Ma kuulasin Vikerraadiost ühte rahvriide saadet ja seal ka öeldi, et keegi ei tahtnud vanasti erineda, sest erinejate peale hakati sõrmega näitama ja mõnitama. Haige värk ma ütleks selle peale. Mina jälle väga pooldan seda, kui inimesed suhtuvad rahvarõivastesse loomingulisemalt ja panevad iseennast ka sinna sisse. Stiliseeriud rahvarõivad meeldivad mulle, ühesõnaga.
Ja ma arvan, et kui nii hirmsasti rõhutatakse seda, et mis on õige ja mis vale ja mis jube prohmakas, siis peletatakse osa rahvast üldse rahvariiete juurest minema, sest suurest hirmust eksida loobutakse mõttest.
Vot ja mina ei kujutaks küll ette et ma tanu pähe paneks, seevastu põll ja rahvariided üldse mulle väga meeldivad :) Pigem lillepärg :)
Aga jah - tubli oled ja jääme pilti ootama :)