neljapäev, 26. august 2010

Kaasakutse

Selline kena algatus ravelrys, nagu haapsalu salli grupp. Moni kirjutisest siit: IT, saab lähemalt lugeda ka miks ja kellele. Vahest see ei olnud ainult IT kaudu end identifitseerivatele kudujatele mõeldud :)

Tunnen hirmu liitumast, sest olen endiselt seda meelt, et oleks vanasti inimestel kah ringvardad olnud, oleks nad lõpetanud pitsi käsitsi külge õmblemise. Ja suure-suure tõenäosusega ei koo ma kunagi ühtegi külgeõmmeldud pitsiga salli. Ega neid palju pole olnud ka. Aga võtan siiski julguse neid haapsalu sallideks kutsuda, juhul muidugi kui ma kunagi üldse midagi sellist veel koon, võib-olla lähen rätikutele üle.
Mind natukene hirmutab, kui ma pean midagi jagama õigeks ja valeks, olgu selleks või sall.

13 kommentaari:

ieska ütles ...

Ma siin ka arvan, et teeks kõiksepealt ära, noh, ütleme 7 salli või rätikut ja hakkaks alles siis liituma ja jutustama :)

Terje ütles ...

Sina saad kindasti pitsi külgeõmblemisega ka hakkama, kui juba niikaugele jõuad.

Moni ütles ...

Tere! Kindlasti ei olnud mõeldud vaid ühe foorumi rahvale, kuid ei jäänud hetkegi aega infot jagada kuna inimesed hakkasid koheselt liituma täna pealelõunal ja hetkel juba 80 liiget. Seega suur tänu et linki jagad. Selle ääre külgekudumise ja eraldi kudumisega on lausa eraldi teema, kui aus olla, mul plaanis sel teemal 1 blogipost teha seepärast ei hakka siia praegu pikemalt kirjutama. Aga igatahes ei olnud see grupp mõeldud ainult meistritele vaid ikka kõigile kes Haapsalu salli armastavad. Ja eriti veel neile kes pole selle kudumisega alustanud kuid sooviksid! Päikest!

Terje ütles ...

Ääre külgekudumine versus õmblemine on jah omaette teema, siis veel see, et milline nupp on Õige. Ja siis veel see ka, et milline lõng on Õige:)
Ma ise olen kohe väga kirglik vahel neil teemadel,sestap üritan vältida.

KK ütles ...

Mul tekib HSga seoses vahel paralleel restaureerimiskursustel kuuldud juttudega. Et saab restaureerida vana eset nii ja naa aga et tulemus oleks vana kooli meistrite põhimõtteid järgides võimalikult originaalilähedane, tuleb läheneda nn raskemal ja aeganõudvamal viisil.
Nt sõlmid vedrud uuesti, ei topi porolooni täis, ei kasuta odavat riiet, mis tagumiku järgi läikima hakkab, ei klammerda seal kus tuleks liimida või ilunõelu kasutada jne. Põhimõtteline erinevus, eksole? Rohkem vaeva & aega aga nii see on.

Kudumise aspektist võibolla polekski probleem aga kui taandada teema - ostja-müüja - tasemele (jälle paralleel restauereerimisega), siis ses osas peaks küll olema võimalik vahet teha.

Võibolla oleks lahenduseks kasutada terminoloogias 2 terminit - ajalooline HS ja modernne HS.
Lihtsalt teoretiseerin siin :)

ieska ütles ...

Et kui juba teoreetitsemiseks kätte ära läks - et milline siis see hinnalisem sall on. Ma lugesin, et valge, kuigi tegelikut tänapäeval ostetavat paremini musta ja musta tegemise eest makstakse ka rohkem, räägib tegijam raffas.

Moni ütles ...

Ieska: ma olen ka kuulnud et mustad on kallimad, isegi Haapsalus on nad olnud kallima hinnaga. Ise pole suutnud veel kätte võtta kuigi lõng olemas, Garbo sall oleks nii ilus, aga mu silmad, silmad....teevad musta kudumise nii raskeks, äkki sellepärast ongi hind kallim. Minu lõng on 2/32. (2006 a Ogre)

Moni ütles ...

Terje! Kirglikkuse pärast ei tasu teemasid vältida:) Neid võib võtta kui huvitavaid vestluseid, vestelda võib ju ikka, oma arvamus asjadest on aga nagunii hoopis iseasi.
Seda ma ei ole kuulnudki et lõnga õigsuse õmber kired on? Kas pole siis nii et peaasi et peenike villane oleks? Mina olen küll nii aru saanud. Mul hetkel nüüd uuema aja poolid saadud ja koon esimest salli sellest, mõnus pehme kududa kuigi Ogrest veidi erinev, aga peaasi et villane ja peenike ju? tekkis uudishimu et mis nende lõngadega on?

Moni ütles ...

KK: Jah see oleks ju võimalus aga samas kui võtta analoogiks mõni muu meie Eesti omapärane ( pean silmas omapära võrdluses muu maailma sama käsitööga) traditsionaalne kudumi liik- näiteks Kihnu sokid. Kujutame ette mina Kapa Kohilas aastal 1970, 1990 või 2010 võtan kihnu soki kudumise ette ja leian et vitsade kudumine on raketiteadus ja üleüldse milleks teha mingil ürgaegsel viiisl, võtan nõela ja õmblen(põimin) juba valmis sukale vitsad ümber. Panen sildi juurde "Kihnu sukk". Satuvad nüüd kihnalsed mu sukka nägema, ahhetavad ja ohhetavad,et see küll Kihnu sokk ei saa olla? Mina vastan et teate, see on modernne kihnu sukk, ja üldse, kui te oleks vanal ajal teadnud et nii saab lihtsamini siis oleksite ka neid peale õmmelnud. Samas ma võiks ju oma sukale anda uhke nime Kapa Kohila kapukas ja oleks uhke traditsioon sündinud, teeks veel uutmoodi värvidega ka ja jätaks kihnlastele otsustada kuidas Kihnu sokki on kootud, kootakse ja milline see peaks olema tehniliselt. Mina ei ole äärmuslik inimene aga palju kududes rändavad mõtted selliseid omi lõbusaid radu, ei saa parata:) ja tagasi selle maailmaliku vaatenurga juurde siis shetlandi salli spetsid on mitmetes allikates olnud kurvad et vanade meistrite ehtne traditsioon on katkenud, Orenburgi sall ja Haapsalu sall on kaks sellist järelejäänut maailmas mille traditsioon kestab. Oleneb muidugi sellest kui ja kas on meil Eestis sellele kaasa aitajaid nii või teisipidi. Külgekootud pitsidega salle on kogu maailmas alati tehtud ja need ei ole ühegi maa eripärana vaid on tehniliselt sama tavapärased nagu kampsunid või kardinad ( kui üldjoontes öelda).

Moni ütles ...

Kumb on siis raskem kas kududa eraldi või kududa külge ? Vaat sellega on nagu kihnu vitsaga vist:) Ja lisaks veel et kuidas kellegile. Mina olen oma elus palju palju rohkem kudunud pitsi külge, veel sel ajal kui sallid moes ei olnud ega midagi, tegin 8/2 lõngast kuna meeldis ja head puuvillniiti polnud saada linikute tegemiseks siis tegin salle. Eraldi kuduma hakkasin siis kui tekkis info et Haapsalu meistrid ikka koovad ja on olemas ja oli huvi ja võimalus see tehnika omandada. Ja avastasin üllatusega et eraldi kududa on palju lihtsam. Nüüd ma koon haapsalu salle ja koon ka pitsisalle ja kindlasti loon neile ka mustreid külgekootud pitsidega,aga ma toetan kõiki eesti käsitööväärtusi mis maailmas ainulaadsed ja seega taandubki kõik ainult asjade nimetamise taha minu jaoks...Ja ma ei tahaks ka võtta riski et keegi kusagilt kaugelt ostab mu salli Haapsalu salli nime all, hiljem tekib tal huvi ( ja sallide kollektsionääre ei ole maailmas mitte vähe, hiljuti oli 1 terve kollektsioon pashmina salle oktsjonil usas), satub kuhugi kuduspetside seltskonda kes teadlikud mis on ehtne orenburgi või haapsalu sall ja inimene satub nagu natuke piinlikku olukorda. Sellised mõtted siis, kohvitassi taga oleks palju lõbusam neid jutte vesta, kuid sai nüüd siia kirja ikkagi:) Ja siia lõppu vabandus et ma nii palju kirjutasin. Ma ei pahanda kui otsustd need selle tõttu kustutada.

Terje ütles ...

need on ju väga head kommentaarid, ma ei kustuta kunagi, see, et siin varem eriti pole, kommentaare, töhendab hoopis seda, et neid ei kirjutata eriti.
Aga kohvi võiks koos juua küll

ieska ütles ...

ma ka tuleks kohvi jooma :)

Anonüümne ütles ...

M ei saa järgmisks nädalaks midagi konkreetset lubada, aga tööpäeva lõpp teoreetiliselt peaks sobima