esmaspäev, 6. september 2010

Mustamäe männiliimik


pilt on Loodusmuuseumi lehelt ja täpselt sellised nad välja näevadki.
Üldiselt on mul vedanud, et ülejäänud inimesed männiliimikut ei tunne või seda lausa mürgiseks peavad. ja siis sellega ka, et ma vahel julgen linnametsast seeni korjata. Kindlasti on nad hunnikus raskemetalli täis ja hästi kahjulikud. Aga täna oli just selline esimese suveilma moodi päevalõpetus, pisut nukrameelne ja samas lootusrikas ning hull raskemetalli isu ja seal nad kasvasid suured ja väikesed läbisegi ja palju-palju. On söödavad ja isegi väga, ei vaja kupatamist ega midagi. Värv, see muutub kuumutades lillaks, sisu pehmeks ja ilmselt võiks seda võrrelda tigudega. Ei, ikka seentega. Ehki paljud inimesed ju ei söö ka neid tatikaid, millega ma võrrelda tahaksin ja mis on ka maailma parimad seened. Või vähemalt paremuselt neljandad peale kukeseeni, kuuseriisikaid ja neid kasepuravikke. Inimeste seeneharjumused on hirmsasti lapsepõlves kinni. ma näiteks ei mäleta lapsepõlvest kukeseeni, üldse mitte. Männiriisikaid mäletan küll, marinaadis koos kelmika porgandi ja sibularattaga ja võeti viina kõrvale. Täna ma muidugi nimetan nii kõiki tillukesi pruune kupatamist vajavaid seeni, ehki seal on veel kamper- ja muud riisikad. Pilvikud olid soolas ja neist sai seenesalat ohtra sibula ja hapukoorega. Puravikke nagu polnudki. Aga mingil ajal olid tatikad, need läkid kas purki või kohe söömiseks. ja siis me leidsime männikust liimikud, siis ma tean, olin mingi 10-12 aastane.Šampinjone ega sirmikuid ei kasvanud ja kitsemamplitest lähen ilmselt ka täna külma kõhuga mööda. Timpnarmikuid õpetas tarmo mind korjama. Keegi oli teda õpetanud, et need ka söödavad on. NO ega nad igal pool vist ei kasva ka. Rõngata kärbseseene leidsin aga hiljuti alles seeneraamatust, neid suuri ma ei võta, aga tillukesi nupse küll, teistega segamini käib ka. Ja kuuse-, porgandi ja võiriisikad avastasin alles üleelmisel aastal tegelikult. Et neid ka kusagil kasvab. Ja seened läksid pannile koos suvikõrvitsa, paprika, tomati ja sibulaga. Tüümiani ja basiilikut kah.Mida on veel õnneks vaja?

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

ma leidsin eile täpselt tee äärest 5 sirmikut. võib samuti öelda, et mul oli hull raskemetalli isu ja minust need seened sinna maha ei jäänud :)
Anu